Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/ppcerjrn/public_html/artkartell.hu/components/com_k2/models/item.php on line 898

Virtuális Art Market

Az idei Art Market Budapest előremutató újítása az online platform. Új élményfaktor a vásározásban. Art Market Budapest Virtual.

Nem is kérdés,
hogy ez a jövő.

Az idei alkalommal az Art Market Budapest előrukkolt egy saját online szolgáltatással, hogy a vírus által távol tartott érdeklődők is követni tudják a vásár kínálatát. A nagy art fairek évek óta folyamatosan erősítik saját virtuális jelenlétüket, hogy kiszolgálják az – egyre terebélyesedő – online vásárlásra fixált réteg igényeit, illetve elérjék azokat a reménybeli vevőket is, akik nem tudnak együtt utazni a művészeti vándorcirkusszal minden alkalommal, Hongkongból Bázelba, Miamiból Londonba, repkedve a kontinensek között hétről hétre, hónapról hónapra. A pandémia előtt úgy tűnt, hogy az olyan webes monstrumok, mint az Artsy visznek mindent: ezeken lehetett követni az éppen zajló art fairek aktuális kínálatát, kényelmesen, otthonról, a karosszékből. A járványfenyegetés hatására összeomló dollármilliárdos art fair ipar viszont gyorsan lépett 2020-ban: mindenki vadul fejleszteni kezdte saját platformját, hogy az offline galériás jelenlét helyett legalább az online kereskedésből hasznot húzhasson. Vad burjánzásnak indult a Online Viewing Room műfaj.

Az Art Market Budapest a vírus miatt nehéz helyzetbe került. A legnagyobb Budapesti galériák sorra mondták vissza standjaikat. A vásár szokásos mérete a fő csarnokra zsugorodott, de a virtuális térben egy felhasználóbarát, profi platform született. Vagyis idén élőben is meg lehet nézni – a szokásos módon – a Millenáris park látványos helyszínén a galériák felhozatalát, de közben a vásár weboldalának erre szentelt menüpontja alatt is. A rendszer pofonegyszerű: galériák szerint lehet tallózni a feltöltött műtárgyak között. Ha valamelyik tárggyal kapcsolatban kérdésünk akad, emailen lehet kapcsolatba lépni a galériával. Ráadásul a weboldalt nem kell bezárni vasárnap este, hanem még két hétig, november 8-ig nyitva tart. Az online keretrendszer kellemesen uniformizál és a korlátozott mennyiség is pont jól feldolgozható a látogatók számára.

Az online platform ellensúlyozza az idei vásár legnagyobb veszteségét, hogy a járványveszély miatt, a legnagyobb kortárs pesti galériák nem vállalták a részvételt, és csak egyetlen közös standot béreltek ki, egy-egy műtárggyal. Bár a kockázat miatt kihátráltak a szokásos együttműködésből, mégis pótolhatták off-line megjelenésüket az online térben, hiszen ők is több műtárgyat rakhattak fel a felületre plusz költség nélkül.

A magyar galériás szcéna anyahajója, az acb például olyan művészettörténeti remekeket töltött fel, mint Tót Endre Iparterv-kiállításon szereplő csíkos pop art klasszikusa (Régi szép idők), vagy éppen Bak Imrétől az új aukciós rekorder, az Orange kompozíciójának sokkal szebb lila-zöld párja, szintén 1969-ből. Deák Erikánál olyan ropogós, telivér Nemes Márton- és Csató-képeket láthatunk, aminek távoli párhuzamait látjuk életben a külföldi standokon élőben. A weboldalon böngészve úgy érezhetjük, hogy tényleg benne vagyunk a kortárs magyar képzőművészet kellős közepén, a jól ismert feltörekvő kedvencek és a nagy klasszikusok társaságában.

Az online változatban rácsodálkozhatunk az olyan vagányan friss kerámiákra, mint Makai Mira Tiger Kingje az épp újjászülető Einspach Fine Art & Photography kínálatában, elismerően csettintünk a Randomroutines hihetetlen montázsemberén (a Kisterem jóvoltából), majd elégedetten hümmögünk Konok Tamás tisztes válogatása láttán Molnár Aninál. Itt van mindaz, amit a mai kortárs művészetből klasszikusnak vagy friss újdonságnak tarthatunk.

Nem is kérdés, hogy ez a jövő. Minden bizonnyal a fejlett országok közegészségügye egy év alatt úrrá lesz a koronavíruson, a nemzetközi art fairek újranyitják majd kapuikat. De a 2010-es éveket jellemző, totálisan globalizált, túlfeszített, kerozinégető vásáripar valószínűleg már nem tér vissza. A műtárgy-vásárláshoz nagyon fontos a személyes élmény, de megfelelő mennyiségű előismeret után már nem elengedhetetlen. Ezt bizonyítja az össz-műtárgyeladás tortájának évről évre növekvő arányú online szelete. A jövőben a kortárs műkereskedelemben az online prezentációk széles skálája (a böngészhető képlistáktól kezdve, az online viewing roomokon át, a VR-kiállításokig) és az élő élményt kínáló art fair események (osztrigás vip-fogadás, fekete limuzinos műterem-látogatás stb.) vegyesen lesznek jelen, egymással összekeveredve, egymást kiegészítve, egymást meghosszabbítva térben és időben. Az Art Market Budapest is padlógázzal halad ezen az úton. Előre az online-offline vásárhibridek felé!

— Artkartell

2020. november 06., péntek 11:44
kapcsolódó cikkek
  • AMB 2020

    Körkép a vírus által sújtott Art Marketről. Visszalépő pesti galériák és a többiek.

  • Vásár vírus idején

    Az Art Market Budapest idén ősszel is megnyitja kapuit, akárhogyan is. Covid-protokoll, online platform, közös jelenlét és jövőkép. Az Artkartell kényes kérdéseire Ledényi Attila, a vásár igazgatója válaszol.

  • Kívülállókból bennfentesek

    És bennfentesekből kívülállók. Vásártöredékek az Art Market Budapest belső bugyraiból.

ajánló

Éjsötétben utazó elme

Pertics Flóra szubjektív írása Szabó Klára Petra 
Hadd oldjam meg az őrületet, ami összezavar téged című kiállításáról

támogatók