Csoda Jekatyerinburgból

A Nemzeti Galériába fantasztikus orosz avantgárd festménykollekció érkezett. Álom, kvalitás, szenzáció.

Olga Rozanova: Nővérem, Anna Vlagyimirovna Rozanova arcképe, 1912

© Jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeum

Első rangú főművek,
szupersztároktól.

Ez most nem valamiféle értékes kölcsönportéka, amit ideutaztatott valaki egy jól kibélelt nyugati múzeumból. Ez az anyag tényleg szenzáció! Nemcsak azért, mert évtizedek óta nem volt látható orosz avantgárd kiállítás Magyarországon, hanem mert a jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeum anyaga nem szokott össze-vissza utazgatni a világban. Egész pontosan ez az első alkalom, hogy ilyen mennyiségű avantgárd kincset külföldre visznek kiállítani. És épp mihozzánk! Ami nagy szó, tekintve, hogy a gyűjtemény elsőrangú, olyan, ami után megnyalná az ujját a világ bármelyik csúcsmúzeuma, a bécsi Kunsthistorischestől a MoMA-ig.

Hogy mégis nálunk fut a világpremier, az a véletlenek szerencsés összjátékának köszönhető, amiben kulcsszerepet játszott egy Budapesten tanyát verő jekatyerinburgi galériának köszönhető kapcsolat, illetve az a tény, hogy az orosz intézmény épp felújításon esik át.

Kazimir Malevics: Szuprematizmus, 1915

© Jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeum

De honnan van a jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeumnak ilyen kiváló orosz avantgárd kollekciója? A forradalmi Oroszországban – úgy száz évvel ezelőtt – több klikk versengett egymással a hivatalos státuszért. Mint tudjuk, utóbb a kikent-kifent realizmus győzedelmeskedett, de előtte pár kegyelmi évig az avantgárd legőrültebb pionírjai dönthettek művészeti kérdésekben. Malevics, Rodcsenko, Tatlin és a többiek. Nos, ők népnevelés címen megvetettek az állammal több ezer avantgárd alkotást, hogy országszerte terjeszthessék az izmusok igéjét. Egy frissen megvásárolt kiállítási anyag 1920-ban a jekatyerinburgi múzeumba került A kortárs festészet összes áramlata című – meglehetősen botrányos – tárlat keretében. Az anyag ott ragadt, bekerült a gyűjteménybe, majd eldugták és elfelejtették a szocreál hosszú évtizedei alatt.

Nagyezsda Udalcova: Konyha, 1915

© Jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeum

Itt az összes fontos modern izmus az 1910-es évek Oroszországából, a népi húrokon játszó neoprimitivizmus, a kubizmus és a futurizmus speciális keveréke, a kubofuturizmus, a misztikával átitatott szuprematizmus, illetve a mérnök utópiákban hívő konstruktivizmus.

Nem az a kérdés,
hogy ezt a kiállítást látni kell,
hanem hogy hányszor!

Első rangú főművek, szupersztároktól. Költőien hullámzó, kedélyes Kandinszkij-absztrakt, téglalapokat és kereszteket dobáló, kicsattanóan eleven szuprematista kompozíció Malevicstől (egy egész valószínűtlenül magenta folttal), fauve-oson menetelő muzsikok Goncsarovától és egy telivér absztrakt Rodcsenkótól. A második vonal is egészen elképesztő: kevésbé ismert nevek, csodálatos képekkel. Olga Rozanova egy olyan szőnyegszerű szuprematista vászonnal rúgta be az ajtót, hogy Malevics adja a másikat, Nagyezsda Udalcova kubista konyhaasztala előtt Picasso is levett kalappal állna, Ivan Maljutyin kikeményített fehér férfiingekkel megspékelt kubizáló csendéletére pedig nem találunk szavakat.

Aki nem hiszi, nézze meg a képgalériánkat (a fotóra klikkelve megnyílik):

Alekszandr Kuprin: Csendélet (Csendélet pipával), 1917

© Jekatyerinburgi Szépművészeti Múzeum

Nem az a kérdés, hogy ezt a kiállítást látni kell, hanem hogy hányszor! A festészeti élményt archív filmrészletek egészítik ki – kicsit fölöslegesen, de végül is miért ne? A forradalmi vérvörösbe belevadult belsőépítész ugyan megpróbálta lemészárolni a fauve színeket (a padlószőnyegtől a falakig pirossal borított környezettel), de szerencsére a kiállítás első harmadánál elfogyott a bikavadító vörös, és onnantól már zavartalanul lehet élvezni az olajképek koloritját.

— Rieder Gábor

2016. január 30., szombat 19:45
kapcsolódó cikkek
  • Scully, a szállóvendég

    Ritka szenzáció a pandémiás múzeumipar vérszegény hónapjaiban. Sean Scully, az ír-amerikai geometrikus absztrakt legenda nagy kiállítása a Nemzeti Galériában.

  • Szürrealizmus másképp

    Jókor jó helyen. A szürrealista mozgalom Dalítól Magritte-ig, de kicsit másképp, a Nemzeti Galériában.

  • Conditio Inhumana

    Conditio Inhumana / Magyar Nemzeti Galéria

ajánló

God bless this mess

Szellemidéző szeánsz és maszturbáló nyuszika

támogatók