Hardcore techno

Hősök, szerepek és építkezés. Puklus Péter nyomja a technót a Trafóban.

hiszen az élet
– legalábbis bizonyos értelemben –
nem más, mint techno!


Ahogy a lexikonban áll: „A hardcore techno egy 1990-es évek elején kialakult elektronikus zenei stílus, amelynek mindenkori jellemzője a kompromisszummentes, agresszív és nyers hangzás, a négyszögjelűre torzított lábdob, és a gyors tempó. (...) A hardcore techno olyan kísérletezések révén született meg, amelyekben a fő hangsúlyt a minden addiginál keményebb hangzásvilág kialakítása kapta.

Bár Puklus Péter aktuális kiállításának címe Life is Techno (szabadfordításban: Az élet techno), az installációt elnézve, bizonyos szempontból talán érdemes kicsit pontosítani a fenti definíció tükrében: Life is Hardcore Techno. A Trafó Galéria alagsori terét ugyanis ezúttal egészen radikális és „minden eddiginél keményebb” beavatkozás jellemzi.

Részlet Puklus Péter Life is Techno című kiállításáról, 2018, Trafó Galéria

© A Trafó Galéria jóvoltából, fotó: Surányi Miklós

A kiállítótér általában fehér oszlopai most fekete festéssel vannak kiemelve, köztük pedig szintén feketére festett, építkezéseken használt síkháló feszül. A hálón neoncsövek világítanak szinte bántó fényerővel, elsőre kibetűzhetetlenül. A kiállítási vezetőből később kiderül, hogy a szabványméretű neonok a kiállítás címét adó Life is Techno feliratot rajzolják a művész tipográfiai tervei alapján.

A vasháló U-alakban osztja két részre a teret, így az érkezést követően a kiállításlátogatónak azonnal döntést kell hoznia, hogy jobbra, vagy balra indul; a múlt, vagy a jövő felé egy képzeletbeli idővonalon. A tér felosztása nem véletlen, hiszen a most látható anyag köztes állomás Puklus két monumentális művészkönyv formátumú, eposzi fotósorozata között. A Trafó Galériában balra indulva a 2016-os, The Epic Love Story of a Warrior sorozat képei közül láthatunk tizenegyet, jobbra pedig, a terem leghátsó sarkáig sétálva, a következő, A hős anya címet viselő sorozatot készíti elő 63 tintarajz. Az installáció által közvetített vizuális ingereket egy hordozható fülhallgató emeli audiovizuális szintre, amin keresztül a legifjabb Puklus számára emlékbe eltett számok Youtube válogatása hallható. (A válogatás szerepelt a 444 Hangover című rovatában is.)


Részlet Puklus Péter Life is Techno című kiállításáról, 2018, Trafó Galéria

© A Trafó Galéria jóvoltából, fotó: Surányi Miklós

Részlet Puklus Péter Life is Techno című kiállításáról, 2018, Trafó Galéria

© A Trafó Galéria jóvoltából, fotó: Surányi Miklós

De kezdjük a virtuális sétát kronologikus sorrendben, azaz balról jobbra haladva. A The Epic Love Story of a Warrior című sorozat és fotó nagyregény egy fiktív közép-kelet-európai család történetét mutatja be a 20. században. A Trafó Galéria kiállításának címadója a könyv utolsó fejezete. A Life is Techno című részben a kitalált család rendszerváltástól napjainkig megélt eseményeit mutatja be. Egy fiktív történetet, amely azonban megtörtént eseményeken alapul. A kiindulópontot a Puklus házaspár családi történetei nyújtották, a gyerekkori emlékek, az iskolai élmények, a családalapítás, vagy az apa-fiú viszony.

A fejezetet magában foglaló fotókönyvet valószínűleg sokan ismerik, hiszen számos elismerésben részesült. (Többek között a Paris Photo – Aperture Foundation PhotoBook Awards kuratóriuma az év legjobb tíz könyve közé választotta.) A mostani installáció technikai megoldásai mégis új, Puklus korábban látott kiállításainak ismeretében igencsak formabontó aspektusból mutatják be az ismert képeket. A mindig precízen, letisztultan és rendkívül rendszerezetten dolgozó művész ugyanis most, az építészeti tervrajznyomtatáshoz használt, vékony papírra printelte ki a képeket, szokatlanul nagy méretben.

Részlet Puklus Péter Life is Techno című kiállításáról, 2018, Trafó Galéria

© A Trafó Galéria jóvoltából, fotó: Surányi Miklós

A fotók szinte hanyagul, csupán két szöggel vannak a keretként szolgáló, használt zsalutáblákhoz rögzítve, a táblák pedig a falnak támasztva. A kiállításvezető szövegében többször megjelenik, valamint a Tilos Rádió, január 16-i OFF-Kánon című műsorában Fenyvesi Áron és Puklus Péter beszélt is arról, hogy a kiállítást szándékosan nyers, installatív megoldások, építkezési anyagok használata, nagyvonalúság és a térbeli kísérletezés jellemzik. Ennek ellenére a tér egésze inkább steril benyomást kelt és talán kissé túlságosan is letisztult és rendezett téralakítás jellemzi. A rácsháló festése makulátlan, a zsalutáblák pontosan ugyanakkorák, tökéletesen tiszták és fényesek, a tervrajzpapírok pedig egy cseppet sem gyűröttek vagy hullámosak.

Aki járt már építkezésen, vagy lakásfelújításon nehezen asszociál az építőiparra, vagy csak a legédesebb álmaiban találkozott ilyen tiszta kivitelezéssel. De talán ez nem is baj; nem minden technónak kell szükségszerűen dirty technónak is lenni.

Részlet Puklus Péter Life is Techno című kiállításáról, 2018, Trafó Galéria

© A Trafó Galéria jóvoltából, fotó: Surányi Miklós

A trash és az újrahasznosított anyagok használatára való törekvés jellemzi a kiállítótér másik, jobb oldali egységét is. A fentebb említett és 2018-ban debütáló, A hős anya-sorozatot előkészítő skicc-sorozat, ugyanis konyhai nagygépek (főzőlap és mosogatógép) kezelési útmutatójának felületére készült. A tapétaszerűen egymásmellé helyezett füzetlaprajzokból kialakított falfelület előrevetíti, hogy a majdani fotósorozat fókuszában az anyaszerep legváltozatosabb aspektusai állnak majd, a szabadidő eltöltésétől a háztartás vezetésig. (A hős anya sorozat, The Hero Mother – How to build a house címmel 2018-ban a Glassyard Galériában, illetve a Grand Prix Images Vevey 2017/2018 nyertes projektjeként a a svájci Vevey-ben lesz látható.)

Részlet Puklus Péter Life is Techno című kiállításáról, 2018, Trafó Galéria

© A Trafó Galéria jóvoltából, fotó: Surányi Miklós

Zárásképpen pedig nézzük és hallgassuk meg közösen Ofner Gergely kiállításmegnyitón készült videóját, Mike Nylons zenéjével, hiszen az élet – legalábbis bizonyos értelemben – nem más, mint techno!

— Istvánkó Bea

2018. január 30., kedd 18:32
kapcsolódó cikkek
ajánló

Vámos János: „Vysoké otáčky"

Vámos János: „Vysoké otáčky" // Galerie Dolmen, Prága, Csehország

támogatók