Vásár vírus idején

Az Art Market Budapest idén ősszel is megnyitja kapuit, akárhogyan is. Covid-protokoll, online platform, közös jelenlét és jövőkép. Az Artkartell kényes kérdéseire Ledényi Attila, a vásár igazgatója válaszol.

Mikor nyáron már látszott, hogy végleg beszüntetik a világ nagy vásárait, az art fairek szervezői törölték a naptárból az eseményeiket 2020-ra, mit éreztetek? Dugába dől sok évnyi megfeszített munka?

Több szempontból is sajnáltuk, hogy így alakult, személy szerint én magam is, hiszen az adott események a nemzetközi szakmai kapcsolattartás szempontjából rettentő hasznosak. És együttérzünk a vásárszervező kollégákkal, jól tudjuk, milyen elképesztő mennyiségű munkájuk veszhetett kárba. De már a nyáron is körvonalazódni látszott, hogy a transzkontinentális kiállítói és gyűjtői mozgásoktól nagyban függő eseményeket törölték elsősorban, míg a regionális platformon is hatékonyan működő rendezvények közül sokan kitartottak. Ezt mutatja, hogy ősszel már eddig is sikeres vásárokat rendeztek többek között Párizsban, Koppenhágában, Moszkvában, Berlinben. Mi március végén összehívtuk az Art Market Budapest 2020 kibővített csapatát, és azóta folyamatosan, fennakadás nélkül végezzük az idei vásár előkészítését.

A vásárok többsége indít egy online platformot, ahol – akár potenciális vásárlóként, akár hétköznapi nézegetőként – böngészni lehet a kiállításra szánt művek közül. Ti is fejlesztettetek egy ilyet. Milyen megoldások, milyen technikai háttér mellett döntöttetek?

Art Market Budapest Virtual néven valóban fejlesztettünk egy saját online platformot. A viewing room létrehozásakor úgy döntöttünk, hogy nem a vásár 3 dimenziós reprodukálására törekszünk, hiszen az az élmény pótolhatatlan, hanem a szofisztikáltabb közönséget is jobban kiszolgáló, a műtárgyak könnyebb felkutatását, megismerését és kiválasztását segítő felületet hoztunk létre. Az a célunk, hogy folyamatossá tegyük az Art Market Budapest körül az elmúlt évtizedben kialakult nemzetközi művészeti közösséggel való kapcsolattartást, hiszen az utazási korlátozások miatt barátaink és partnereink egy része idén fizikailag nem tud velünk tartani. De kiemelt szándékunk globális kapcsolataink szélesítése a későbbi potenciális kiállítók és gyűjtők irányába is.

Hogy lehet majd használni ezt a platformot? Lehet rajta vásárolni is? A galériások egyik lábukkal a standon állnak, a másikkal a monitor előtt szolgálják ki az online érdeklődőket?

Az Art Market Budapest Virtual megteremti a galériák bemutatkozásának és a velük való kapcsolatteremtésnek a lehetőségét is. Az idei távolmaradók kiszolgálása mellett valóban törekvésünk, hogy a fizikai vásáron kiállítók is kapcsolatban maradhassanak a nemzetközi, így akár tengerentúli közönségünkkel, illetve a post-fair érdeklődést és eladásokat is igyekszünk azzal támogatni, hogy az online viewing room a fizikai vásár zárása után is „nyitva” marad még két hétig.

Igaz a hír, hogy a galériás Egyesület nemet mondott a szokásos minden-galéria-külön-stand rendszerére, és egy nagy közös standdal szerepelnek majd? Így az Art Market egyre inkább egy nagy csoportos kiállításra hasonlít majd, és nem egy boxokba rendezett szakvásárra…

Szó sincs róla! Az Art Market Budapest ezúttal is a szokásos formában, önálló kiállítói standokon látható művészeti anyaggal várja a látogatókat. A közönség – a mindannyiunk számára legfontosabb tényező – ezt szokta meg, így szereti, ezen ezúttal sincs okunk változtatni. A kollektív szakmai erőfeszítés csupán a Kortárs Galériák Egyesülete jószándékú kezdeményezésére, egyetlen standra szorítkozik, ahol azok az egyesületi tagok készítenek egy egyedülálló és üzenetértékű „best of” válogatást, akik a jelenlétnek ezt a módját találták biztonságosabbnak. A kollektíva ráadásul nem nemet, hanem igent mondott, hiszen az Egyesület elnöke szándékukat felénk épp akként fogalmazta meg, hogy „a Kortárs Galériák Egyesülete az Art Market Budapest szakmai stratégiai partnereként, ahogy az elmúlt években, változatlanul és osztatlanul támogatja a régió magas színvonalú művészetét bemutató vásár megrendezését”. Ez rendkívül fontos üzenet! A kiállítási területen tehát marad a megszokott formátum, ahol egyébként az Egyesületben tagságot nem vállaló közel tucatnyi magyar galéria is bemutatkozik majd, ami szintén örömteli, és minden eddiginél szélesebb hazai szakmai együttműködésre és jelenlétre utal.

Milyen extra programok, külön vendégek várhatók idén?

Járványbiztonsági szempontból idén a szokásos „tömegrendezvényeinket” átszerveztük, így például a nyitóesemény is a klasszikus preview formátumot követi, tehát nem lesznek a közönséget egy időben egy helyre koncentráló nyitóbeszédek és ceremoniális összejövetelek. Így legalább mindenki a vásár kiállítási tartalmaira koncentrálhat. A rendkívül népszerű Inside Art műtárgypiaci konferenciánk pedig ezúttal online formában jelentkezik a megszokott magas színvonalon, egyebek mellett olyan sztárok közreműködésével, mint Georgina Adam vagy Simon de Pury.

Tavaly bevezettétek a fizetős belépést, hogy elviselhetőbbé váljon a tömeg. Idén mit terveztek? Mennyi látogatóval lehet kalkulálni a járvány idején, és mit tesztek annak érdekében, hogy megóvjátok őket egymástól?

Az Art Market Budapest a legbiztonságosabb színvonalas kultúrafogyasztási lehetőség lesz Budapesten a hatóságok általi előírásokat is meghaladóan rigorózus helyszíni egészségügyi protokollnak köszönhetően. A kiállítóink zöme által szinte kikényszerített belépőjegyes rendszer tavaly bevált. Ezen belül a látogatóközönség arányosabb és így könnyebben kezelhető eloszlását jól szolgálta, hogy a vásár első, csütörtöki napján a belépés ingyenes volt, ezért ezt megtartjuk. Látogatói számot az idei évben nyilván különösen nehéz prognosztizálni, de ha optimistán a szeptemberi Art Paris 60 ezer feletti vagy a berlini Positions teltházas látogatottságából indulunk ki, akkor talán nekünk sem kell jelentős visszaeséssel számolnunk. Természetesen sok múlik azon is, hogy kiállítóink és a művészeti közeg más szereplői, például a már említett Galériák Egyesülete mennyire segít megnyugtatni és mobilizálni a közönséget különös tekintettel nem utolsósorban arra, hogy az idei évben kiemelt cél a járvány által sújtott hazai kortárs képzőművészet támogatása.

Mielőtt a vásáripar bezárt volna tavasszal, a maastrichti art fair volt az utolsó, amit még megrendeztek idén tavasszal. A pletykák szerint a – kényszerűen összezárt, egymás mellett dolgozó – galériások egymásra ragasztották a vírust. Hogyan lehet védeni a kiállítókat a Covid ellen?

Ahogy említettem, a vásár helyszínén a fertőzés megelőzésére a járványügyi hatóság ajánlásait messze túlteljesítő biztonsági eljárásrendet alakítunk ki mind a távolságtartás, a maszkviselés, a személyes higiéné, mind pedig a beléptetés és a helyszínen tartózkodók számának maximálása tekintetében. Maastrichtban a pandémia elején még nyilván nem volt ilyen, mára azonban az egész világ megtanult igazodni a körülményekhez, ahogy azt a már említett nemzetközi vásári tapasztalatok is alátámasztják.

Az Art Market folyamatos bővülésen és minőség növekedésen van túl az elmúlt években. A vírus ezt – bármi is történik – megakasztotta. Mit prognosztizálsz a jövő évekre? Visszatér-e az art fair műfaj a korábbi évtizedek gyakorlatához, a nyüzsgő vip tömegrendezvényhez, vagy az igazi aranykornak vége, és mostantól hibrid módon, online és offline egyszerre zajlanak majd a művészeti vásárok?

Az elmúlt hónapokban gyakran konzultáltam vásárigazgató kollégákkal és más piaci szereplőkkel, ez a kérdés nyilván rengetegszer felmerült. Bár szerintem eddig sem volt „túlságosan sok” vásár a világban, hiszen mindig legfeljebb annyi van, amennyit a piac sikeresen megszervezhetővé tesz, sokan egyfajta konszolidációra számítanak a vásárok számát illetően. De addig, ahogy ezt a galériák körében készített globális felmérés is igazolja, amíg a galériák egyik legfontosabb feladatuknak az új vásárlók felkutatását tekintik, erre pedig a művészeti vásárokat tartják a leginkább alkalmasnak, addig az ilyen jellegű eseményeknek megnyugtató jövőjük van. Az online jelenlétről pedig azt gondolom, hogy az helyettesíteni nem tudja a személyes találkozásokra épülő platformokat, azokat viszont kiegészítheti, illetve hasznos eszköze lehet a kapcsolatok, így a piac egésze bővítésének.

fotó: Csizik Balázs / Art Market Budapest

— Rieder Gábor

2020. október 13., kedd 13:18
kapcsolódó cikkek
ajánló

In Da Studio vol 2. - Horváth Gideon

Sebezhetőség, méhviasz, ambivalencia, érzékiség.

támogatók