Az eltűnés esztétikája

Balenciaga a MET Gálán: hoax vagy kivonulás?

A párizsi székhelyű spanyol divatház neve régóta ismerősen cseng az art worldben. Művészeti igazgatójuk, Demna Gvasalia, aki 2015 óta dolgozik a márkának, ezt nem bízza a véletlenre: kollekcióik, de akár maguk a kifutók is gyakran a művészet és a divat közti kollaborációk színtere. 2019-ben a Design Miami-ra rukkolt elő a cég egy orosz-amerikai designer, Harry Nuriev által tervezett, sérült vagy kifutott Balenciaga ruhadarabokkal megtöltött átlátszó műanyag kanapéval. 2018-ban már volt egy hasonló együttműködésük a tervezővel, amikor egy teljes poszt-szovjet nosztalgiát idéző, orosz tradicionális hímzéssel borított irodaszituációt hoztak létre. Az elsősorban az emlékeiből inspirálódó formabontó designer egy olyan "nem funkcionális" irodát tervezett a Balenciaganak, amiben a légkondícionálótól a fénymásológépig mindent fából faragtak. És itt még nincs vége. 2019-ben Jon Rafman kanadai videóművész tervezte meg a Balenciaga őszi/téli kifutóját. A LED-panel alagút kifutó tükrös talapzattal teljes virtuális élményt nyújtott a szerencsés jelenlevőknek. Ahogy a művész mondta az installációról: “ egy kísérteties digitális ökoszisztémába kalauzolja a vendégeket, akik idegen tájakon és az összeomlás szélén álló technofetisiszta civilizációkon keresztül utaznak, miközben a téridő visszahajlik önmagába”. Kábé.

                             

De a Balenciaga továbbmegy és folytatja a kényes divatvilág idegeinek borzolását és a jövő formálását. 2021-es divatanyagát az Afterworld: The Age of Tomorrow videójáték keretében mutatta be. A játékosok egy Balenciaga retail store-ból (sic!) indulva egy jövővilágba utaznak, útközben szakadt farmernadrágos páncélcsizmás avatár modellek mellett repülnek el. De ez igazán semmi ahhoz képest, hogy az amerikai Epic Games videójáték fejlesztő cég részeként ismert Fortnite videójátékkal együttműködve a játékkarakterek számára eredeti kollekcióikon alapuló jelmezeket is terveztek.  

Ahogy terjeszkedik a márka az online térben, úgy húz be egyre flegmább gesztusokat IRL is. Kanye West legutolsó albumbemutatóján Chicagóban a Soldier Field elnevezésű historikus futballstadionban a Balenciaga posztapokaliptikus őszi/téli kollekciójának tüskés kabátjában és a hozzá illő vaskos csizmában lépett fel. A bemutató művészeti vezetője nem meglepő módon a Balenciaga kreatív igazgatója, Demna Gvasalia volt ott is. A több hónapos albumbemutató performansz militáns hangulatát egy golyóálló mellénnyel és balaklavával turbózta fel Kanye, aminek koncepcióját később volt felesége, Kim Kardashian teljesítette ki az amerikai divat legpompásabb eseményén, a MET Gálán. Az ottani megjelenése azonban nem minden előzménytől mentes, hiszen már Kanye bemutatóján is testhezálló Balenciagaban láthatta a közönség Kim-et, ugyan akkor a szemet és a szájat még szabadon hagyó maszkban. A Kanye életét absztrakt módon feldolgozó performanszban azonban már tetőtől-talpig az arcot is eltakaró fehér haute couture Balenciagaban lépett színpadra és ment hozzá szimbolikusan újra Kanye Westhez.

Erre tett aztán rá még egy lapáttal a celeb MET Gála-beli meta-megjelenésével, amitől csak lassan jutott szóhoz a világ. Zavarbaejtő öltözete rengeteg kritikát kapott, ennek ellenére a megjelenést sem a márka, sem Kardashian nem kommentálta igazán. Mi azonban előálltunk pár megfejtéssel. Számunkra ugyanis művészeti és filozófiai értelemben vált izgalmassá a popkulturális márka ft. karakter ft. esemény dimenziójában a gesztus. Hiszen mi történt valójában? Egy valós emberi lényt a nemlétbe helyezett át az öltözete, aki ettől úgy volt jelen Amerika egyik legimpozánsabb eseményén, hogy valójában nem volt jelen.

A Kardashiant öltöztető Gvasalia tehát bravúros húzással tagadja meg a vörösszőnyeg által követelt logikát, amelyet eredetileg a filmipar hozott létre a cellulózra került sztárok kárpótlására aurájuk elvesztéséért. A stúdión kívüli szereplések ugyanis, írja Benjamin, olyan lehetőséget teremtenek, amelyeken a “személyiség varázsa” még képes megmutatkozni, legyen az bármennyire is mesterséges. A minden egyéni karakteréről – a signature style-ként jegyzett szupernyolcas körvonalán kívül – megfosztott, tulajdonságok nélküli sztár ezért is ellentmondásos, sőt zavartkeltő, hiszen azok az emberfeletti, sőt természetfeletti tulajdonságai, amelyek a rajongás szimbolikus aktusát előidézik, nem kapnak rivaldafényt. A köldökig dekoltált, felsliccelt, áttetsző öltözék elmarad, helyette az önmagát messianisztikusan feláldozó test egyfajta negatív jelenlétben mutatkozik meg. Az érzet, amit felidéz talán még az “eerie” fogalmával írható le, amely – Mark Fisher definíciója szerint – akkor fog el bennünket, amikor nincs valami ott, aminek amúgy ott kéne lennie. A spektákulum, amit egy ilyen eseménytől várunk, önmegtagadása révén mégis inkább megerősödve kerül ki a küzdelemből, a tanulság pedig, hogy végtére is az anti-spektákulum is képes spektákulummá válni. Fölösleges is mondani, hogy az egész gesztus körül ott lebeg a megfigyelő kapitalizmus és az azt övező paranoia, amelyben az anonimitás, az inkognitó, önmagunk láthatóságának tudatos szabályozása, vagy éppen felfüggesztése a láthatóság rezsiméből való kivonulás, követendő erény.

Demna Gvasalia a fekete, az arcot is takaró szettje szinte kitörölte az elsősorban az identitásából élő valóságshow szereplőt, úgy, hogy csak a sziluettjét tartotta meg. Ettől a statementtől pedig egy pillanatra teljesen összezavarodott a világ, hiszen nem azt kapta, amit egy médiaszemélyiségtől elvárt. A világ egyik legtöbb követővel rendelkező karakterét egy mozdulattal az illúzió területére helyezte a polarizáló öltözet, minta cenzúrázták volna. A fotókon a színválasztás miatt is mélység nélküli kétdimenziós karakternek látszik. Vajon az egyik leginkább előtérben lévő sztár kiradírozása volt ez, a celebkultúra vagy az esemény kritikája, esetleg az online játékok "unlock character" featurejének megidézése? Vagy csak egy új kijelentése a divatnak, amellyel szubkultúrát kíván teremteni? A Balenciaga márka, ami inkább azoknak az embereknek szól, akik többet vannak az online térben, mint "valós" helyzetekben, valószínűleg mindet állítja egyszerre. Piedesztálra helyezi a ruhát, ami bekebelzi, felfalja és leuralja annak viselőjét. A szett a divatban egyértelműen az, ami a művészetben Malevich fekete négyzete: radically non-representational.

Az eltűnés esztétikája más-más indíttatásból, de számtalan irodalmi, filmes és művészeti alkotás kulcs motívuma. Nézzünk meg egypárat:

— Sárvári Zita & Német Szilvi

2021. szeptember 30., csütörtök 18:05
ajánló

In Da Studio vol 2. - Horváth Gideon

Sebezhetőség, méhviasz, ambivalencia, érzékiség.

támogatók