Mitológiai jelenet vagy Instagram-poszt?

A Muntean/Rosenblum alkotópáros Einspach&Czapolai Fine Artban látható Many Kinds of Silences kiállítása az elidegenedés és az elmagányosodás egzisztenciális tapasztalatát teszi átélhetővé.

Különös, fenyegető, már-már bizarr érzés kerít hatalmába e képek láttán: az idillinek tűnő jelenetek zavart keltenek, kizökkentenek a megszokott nézői pozícióból, összezavarják az észlelést. Éppen ebben rejlik erejük.
A vásznakon tágas, romantikusan idealizált, olykor giccsbe hajló tájak – tengerpartok, trópusi szigetek, buja erdők – bontakoznak ki, melyek előtt fiatal alakok jelennek meg. Ezek a figurák egyszerre idézik a klasszikus ikonográfiai archetípusokat és a kortárs médiakultúra vizuális retorikáját. A kompozíciót éppen e kettősség feszíti szét: múlt és jelen, valóság és fikció, intimitás és elidegenedés áll egymással folyamatos párbeszédben.
A grandiózus háttér a romantikus festészet természetfelfogását idézi: az érintetlen, transzcendenciát sugalló táj ideáját, ahol a lombkoronán átszűrődő fény vagy a víztükör csillogása lírai hangulatot teremt. A kanti fenséges, Turner atmoszférikus kompozíciói vagy Caspar David Friedrich Vándor a ködtenger felett című műve juthat eszünkbe ezekről a látványokról, az erőteljes fény-árnyék játék pedig Caravaggio vagy Rembrant hatását idézi. Azonban nem tudjuk átadni magunkat ennek az idillnek, hiszen a tájban megjelenő alakok sehogyan sem passzolnak bele az ábrázolt világokba: a divatfotókból, közösségi médiából vagy saját fotóarchívumból átemelt fiatalok archetípusok, akik öltözékükkel és testtartásukkal idegen testként jelennek meg ebben a világban. 


A pózok egyszerre utalnak a klasszikus tableau vivant hagyományára és a divatfotó, illetve a közösségi média gesztusrendszerére, ahol a testbeszéd már nem az érzelem kifejezése, hanem puszta reprezentáció. A pátosz elveszti súlyát, s csupán kiüresedett jelek formájában marad fenn, így ezek az alakok tulajdonképpen a Warburg-féle Pathosformel kortárs átiratát jelentik: gesztusaik üresek, tekintetük zárt, nem teremtenek kapcsolatot a nézővel. A képek így élesen kirajzolják azt a sajátos létélményt, amely a kortárs kultúrát jellemzi: egymás mellett élünk ugyan, de mindannyian be vagyunk zárva a saját magányunkba.

A képek mozdulatlansága zavarbaejtő, tovább fokozza a feszültséget. Nyugtalanító a művekből áradó csend: a pillanat mintha véglegesen megdermedt volna: se előtte, se utána nincs történés, csak a kimerevített jelen, amelynek változtathatatlansága különös, fenyegető atmoszférát teremt. Így a festmények egyszerre közvetítik a jelen intenzitását és az élet hiányát – mintha a néző egy olyan állapot tanúja lenne, ahol a lét és a nemlét határai elmosódnak. A Many Kinds of Silences képei minden szépségükkel együtt az elmúlás elkerülhetetlenségére emlékeztetnek.

A kiállítás címében a „csendek” nem a béke vagy a nyugalom metaforái, hanem az egymás mellett élő, mégis egymástól elzárt individuumok közötti hallgatások. A képek figurái közel vannak egymáshoz, mégis némák, tekintetük elfordul, gesztusaik széttartanak. A cím rámutat: a kortárs kultúrában ezerféle csönd létezik. A magány csöndje, a kiüresedett gesztusoké, a valós kapcsolatok hiányáé – mindazé, ami a jelenkori lét tapasztalatát átszövi.

A képekhez társított szövegek – Eliot, Woolf, Shakespeare vagy Beckett műveiből vett idézetek – csak még tovább erősítik a zavarunkat: nem magyarázzák a látványt, hanem újabb jelentésrétegekkel terhelik. A fragmentumok újabb olvasatokat nyitnak meg, ugyanakkor mégis elzárják a nézőt az egyértelmű értelmezés lehetőségétől. A csenddel és a mozdulatlansággal együtt ezek a szöveges beavatkozások fokozzák a paradox érzetet: a kimondott szó nem értelmet hoz, inkább bizonytalanságot szül, a tétovaságunkat erősíti fel. Így a néző szembesül azzal, hogy a nyelv éppúgy lehet hamis, mint a póz – idézet, amely nem feloldja, hanem megsokszorozza és elbizonytalanítja a jelentést.

AZ ÖSSZES KÉP: Részletek a kiállításból, Einspach&Czapolai Fine Art, Budapest, 2025.

© a művészek és az Einspach&Czapolai Fine Art jóvoltából. Fotó: Einspach Brúnó

Muntean és Rosenblum képi világa nem puszta esztétikai játék: a világ értékvesztésére, a valóság díszletszerűvé válására és az emberi tapasztalat kiüresedésére reflektál. Ebben a vizuális univerzumban a néző egy olyan színpadra lép, ahol minden tökéletesen komponált, de kilúgozott. A klasszikus festészeti kompozíciók és a médiakultúrából kölcsönzött fragmentumok feszültsége sajátos köztes teret hoz létre: a néző nem tudja eldönteni, hogy egy mitológiai jelenetet vagy egy instagram-posztot lát épp.

— Kocsis Katica

2025. szeptember 14., vasárnap 20:21
kapcsolódó cikkek
ajánló

Végh András: Rajzás

Végh András: Rajzás // Faur Zsófi Galéria

támogatók